دیدبان

نقش دستگاه قضا و رسانه ها در مبارزه با فساد اقتصادی چیست ؟ / ارکان مهم جامعه بدون فساد چیست؟

نقش دستگاه قضا و رسانه ها در مبارزه با فساد اقتصادی چیست ؟ / ارکان مهم جامعه بدون فساد چیست؟

به گزارش دیدبان به نقل از اقتصاد پرس: فساد اقتصادی در هر جامعه ای وجود دارد . البته یا اندک و یا بسیار زیاد . حتی حد وسطی را نیز می توان برای آن در نظر داشت . امر پذیرفته شده این است که وظیفه هر دولت و حکومتی ، کنترل جامعه و جلوگیری از گسترش فساد اقتصادی است نه تلاش غیر اصولی برای ریشه کنی کامل آن . البته این هدف می تواند در بلند مدت و به همت تلاش همه اجزای جامعه بوجود آید . اما تا زمانی که پای پول به میان باشد ، همواره نفس اماره ، اجازه جولان پاکدستان در جامعه و غلبه آن ها بر دیگران را نخواهد داد . البته گزاره فوق به قدری ابهام آمیز است اما باید پذیرفت که پیشگیری از گسترش فساد اقتصادی به مراتب عقلانی تر و آسان تر از برداشتن تبر برای قطع ریشه آن است . زیرا فساد اقتصادی به مانند آفتی فرهنگی و اجتماعی می ماند که اگر از دریچه ای جلوی آن گرفته شود ، بی شک تلاش می کند تا در غالبی دیگر و از منفذی متفاوت ، بار دیگر ظهور کند .

با بیان مطالب فوق می توان نقشی دو سویه و مکمل میان دو نهاد قضایی و اطلاع رسانی در نظر گرفت . نقش اول به پیشگیری و کنترل و در بعض از موارد به برخورد مربوط می شود و نقش دوم به بیان حقایق ، شفافیت زایی و اخلاق مداری ارتباط می یابد . قوه قضاییه در شرایط فعلی نقش بازوی قدرتمندی را دارد که می تواند بدون در نظر گرفتن ملاحضات غیر ضرور ، به مبارزه و جلوگیری از گسترش فساد اقتصادی بپردازد . این مهم البته امروز توسط نهاد محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی با جدیت در حال پیگیری و اجراست . چراکه دستگاه قضا و مسئولان آن همواره خود را تنها پاسخگو به نظام اسلامی و مردم می دانند . از این رو مورد پیشگیری ، کنترل و برخورد توسط این نهاد انجام خواهد پذیرفت . در این راستا باید توجه داشت که زمانی اقدامات قوه قضاییه می تواند در مبارزه با فساد اقتصادی موثر واقع شود که همه ی آحاد مردم و جامعه به حمایت قاطع خویش از آن مبادرت کنند . چراکه عدالت ، مفهومی بس پیچیده و احیانا دردناکی دارد که جز با حمایت ملی و افکار عمومی جامعه ، امکان وقوعی پیدا نمی کند .

از سوی دیگر دستگاه قضایی برای کسب موفقیت در مهار فساد اقتصادی نیازمند همیاری و همکاری رسانه هاست . رسانه ها باید با صدای رسا و بیان آزاد به رصد و نظارت عملکرد افراد و دستگاه های اجرایی و سایر اجزای جامعه بپردازند . آن ها می توانند چشمان تیزبین نظام در مبارزه با مفاسد اقتصادی باشند . البته در این بین رسانه ها خود نیز باید پاسخگو باشند . رعایت قواعد و قوانین اخلاقی نکته بسیار مهمی است که می تواند جامعه را از آفت تهمت و افترا دور کرده و فضایی توامن با امنیت روانی و اطمینان خاطر را فراهم کند . باید توجه داشت که همواره فساد اقتصادی ، قدرتی هم برای مبارزه با صداهای مخالف دارد . این البته به مدد قدرت پول است . لذا رسانه های آزاد و حقیقت گو باید پشتیبان داشته باشند تا صدای نافذ و عدالت طلب آن ها در بوق ها و شیپورهای پر سرو صدای مفسیدن اقتصادی پنهان نماند . رسانه های ارزشی و انقلابی نقش خطیری در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی می توانند ایفا کنند که این مهم با کمک و فعالیت اثربخش نهاد دستگاه قضایی ، می تواند به نتایج مثبتی منجر شود . ادامه دارد

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن